În acea perioadă ruşii
erau stăpâni în Ţara noastră, eram la 6 ani de la încetarea
războiului, Ţara era în reconstrucţie. Dar despre asta puţin mai
târziu.
Am venit pe lume în
sâmbăta Sf. Paşte, era 28 aprilie 1951. Mama tocmai frământase
coca pentru cozonaci, în timp ce coca era lăsată să crească, eu
mi-am cerut dreptul de a veni pe lume. Mama a înţeles, că nu mai
poate amâna venirea mea , a lăsat o vecină să coacă cozonacii,
iar ea m-a născut. Ar fi vrut să termine ea treaba, numai că,
vecina nu a putut naşte în locul ei.
Şase ani mai târziu am
plecat la şcoală, nu frecventasem grădiniţă, nu avusesem
pregătiri preşcolare, deşi se mergea la şcoală la vârsta de
şapte ani, din lipsă de elevi am mers la şase. Domnu' Băilă,
învăţătorul satului, a zis părinţilor, să mă lase, să merg la
şcoală mai devreme, poate voi ajunge premiant ca mama. Aşa s-a
făcut că în ziua de 15 septembrie 1957, am luat ghiozdanul în
care se afla un caiet, un creion şi o feliuţă de pâine învelită
într-o foaie de ziar şi am pornit spre şcoală. Eram mândru cu
ghiozdanul meu pe care îl pusesem pe spate, majoritatea aveau
trăisti ţesute-n casă. Păşeam ţanţoş, încălţat cu tenişi
(până la căderea brumei nu aveam să-i mai încalţ, am mers
desculţ, tenişii îi încălţam numai duminica), prin colbul adânc
al drumului. Rar mă întâlneam cu câte o căruţă, maşinile nu
circulau prin satul nostru, decât în ocazii cu totul nedorite.
Cu respect salutam toţi
oamenii, pe care îi întâlneam (dacă aflau părinţii mei, că am
trecut pe lângă o persoană mai în vârstă şi nu i-am dat „bună
ziua” mă omorau cu bătaia),eram singur, fără flori şi fără
părinţi. Eram mare de acum, mergeam la şcoală. Priveam casele
aflate de o parte şi alta a drumului, parcă erau altfel, casele
erau în general la fel, scunde, cu ferestre mici. Ele erau aşezate
cu faţa spre sud şi erau formate dintr-o prispă, un fel de verandă
cam de un metru şi jumătate lată şi lungă cât ţinea casa, de
aici se intra într-o tindă, un fel de hol cam de 2 metri lăţime,
din tindă prin două uşi opuse se intra în camera de zi şi în
camera de „dincolo”.Camera de zi era pe timp de iarnă bucătărie
şi dormitor pentru toate sufletele casei. Aici erau, de regulă,
două paturi cu saltele de paie, destul de încăpătoare, să
cuprindă toţi membrii familiei. În camera de „dincolo” erau
ţinute lucrurile bune ale familiei, zestrea pentru fete, hainele de
sărbătoare. Peste tot mirosea a busuioc, tavanul era o podină cu
grinzi interioare, aici la grindă era prins busuiocul. Învelitoarea
caselor era din stuf, coceni de porumb, paie, ţiglă, sau şindrilă.
Rar câte o casă învelită cu tablă, trebuia să fie prea bogat
proprietarul. Zidul era din paiantă cu cărămidă, în satul nostru
erau foarte mulţi cărămidari şi vărari, de aceea nu erau case în
laţi cu pământ bătut între ei.
Pe jos în toate camerele
era pământ, în fiecare zi când se mătura camera, întâi se
stropea cu apă ,pentru a nu se ridica praful. De două ori pe an, la Paşte şi toamna târziu se făcea curăţenie generală, asta
consta în văruitul pereţilor şi lipit cu pământ pe jos ( se făcea o clisă din pământ galben amestecat cu balegă de cal, se dădea
într-un strat subţire). Atât varul cât şi pământul aduceau un
miros de proaspăt. Peste pământ nu se punea nimic, în casă se
umbla încălţaţi. Aşa cum am mai spus, timp de iarnă se
strîngeau toţi într-o cameră, vara era bine, dormeau pe prispă,
în fânărie, fiecare pe unde putea.
Nu era familie să nu
aibă cel puţin o vacă, câteva oi, un cal. Majoritatea, cred că
proporţia era undeva la 85%, erau agricultori, puţini aveau
serviciu. Pământ nu era suficient, de aceea cei care aveau braţe
pentru muncă luau în „parte” pământ de la cei care nu-l
puteau muncii, toamna produsele se împărţeau în două, o parte
proprietarului, o parte celui ce îl muncise.
La acea vreme banul era
scump, oamenii trăiau din ce produceau în propria gospodărie,
banul puţin care era.
îl ţinea pentru a
cumpăra 1kg. de zahăr la Paşte, alt kg la Crăciun, orez, gaz
lampant, lumânări,chibrituri, alte delicatese nu îşi permiteau.
Dacă voiau peşte, luau hălăul şi plecau la Ialomiţa, de aici
se întorceau cu un castron de fofigai, numai bun pentru o ciorbă
acră cu zarzăre, ori zeamă de varză, o parte era prăjit cu
mălai. Făceau o mămăligă mare, vârtoasă , pe care o răsturna
pe masa rotundă josă, ne aşezam toţi în jurul mesei, apoi femeia
cea mai vârstnică, mama, bunica dacă locuia acolo, împărţea
mâncarea la toţi. Cum o „legumeam” aşa o aveam. Mămăliga, de
regulă, era la discreţie.Cei mai în vârstă
ne îndemnau să nu mai
mâncăm goală carnea, brânza, peştele (când le aveam), să
mâncăm mămăligă mai multă, că aia ne satură.
Nu era curent electric în
sat, ştirile le auzeam din gură-n gură, ajungeau greu la noi şi
atunci distorsionate.
Începuse
„întovărăşirile”şi prin zona noastră, în Dobrogea încă
din '49 se formase prima Gospodărie Agricolă Colectivă (GAC).
Oamenii nu credeau că se va ajunge şi la noi cu colectivizarea.
Deşi săraci, priveau cu îngrijorare spre posibilitatea
colectivizării pământului. De fapt cea mai mare teamă era din
necunoaşterea fenomenului, ei gândeau aşa :”vor veni ăştia ne
iau pământul, caii, căruţele, uneltele agricole, apoi vor face o
cantină mare în centrul satului, dă la fiecare câte o gamelă şi
vom mânca de la cazan”.
Să continui cu şcoala,
ajuns la şcoală, aici s-a format un careu cu toţi copiii. Şcoala
era pentru primele 4 clase primare, cei care vroiau să înveţe 7
clase mergeau în comuna vecină, Bucşani. Abia din 1958
învăţământul devine obligatoriu pentru 7 clase, din acel an
se va forma şi în com. noastră
şcoală generală de 7
ani.
Revin, după careu am
fost împărţiţi pe clase, am intrat cu emoţie prin uşa mare din
lemn masiv vopsită maro, la deschiderea uşii, m-a izbit un miros
puternic de la motorina, folosită pentru ştergerea duşumelei. Pe
peretele dinspre nord erau portretele lui Marx, Engels, Lenin,
Gh.Gh.-Dej, Chivu Stoica, Petru Groza. Ăştia erau dumnezeii la care
trebuia să se închine poporul. Pe peretele dinspre sud erau ghivece
cu flori, îmbrăcate în hârtie creponată. Catedra era aşezată
undeva pe un piedestal înalt, pentru a sugera diferenţa dintre
învăţător şi elev.Băncile din lemn erau lungi ,încăpeau 4
elevi fără a se incomoda.
Aşa a început aventura
mea şcolară, mai vreau să precizez că până în 1961 cărţile
erau cumpărate de părinţi, apoi au fost gratuite.
În timpul orelor,
învăţătoarea era Dumnezeu, mama, şi dascăl. Nimeni nu crâcnea
în faţa ei, în clasă era o linişte mormântală, se auzea numai
vocea ei, ori a elevului pus să răspundă.
Dacă mergeam cu tema
nefăcută la şcoală, pe lângă faptul că eram bătut de
învăţătoare, eram oprit şi la „arest”. Asta însemna că,
după terminarea orelor obligatorii, elevii care veniseră cu lecţia
neînvăţată, erau opriţi în clasă până scriau şi tema avută.
Venirea de la şcoală mai târziu, îngrijora părinţii, după un
interogatoriu scurt aflau motivul întârzierii, plata era bătaia.
Doamne şi ce bătaie! Mama era o femeie perfecţionistă, aşa că
şi bătaia se încadra în acelaşi norme temeinice.
Pe parcursul celor 8 ani
de şcoală, din 1964 învăţământul obligatoriu a fost ridicat la
8 ani, respectul pentru orele de clasă, pentru profesori, era unul
dumnezeiesc. Atât părinţii cât şi profesorii ne obligau să
salutăm persoanele mai în vârstă decât noi, dacă trebuia să ne
urcăm într-un mijloc de transport, dădeam întâietate,
bătrânilor, femeilor, bolnavilor, iar în autobuz luam loc numai
dacă, nu era o altă persoană, din cele enumerate în picioare.
Cât timp am fost elev am
avut şi alte activităţi domestice, una din ele era păscutul
vacii. Când învăţam după amiaza, mergeam de dimineaţă cu vaca,
dacă învăţam dimineaţa, mergeam după amiaza.
Şi într-un caz şi în
celălalt îmi luam cărţile cu mine, iar la venirea acasă trebuia
ca vaca să fie sătulă, iar lecţiile învăţate. Nu exista rabat.
Am fost unul din elevii
buni la învăţătură, mai ales în ciclul gimnazial.
În clasa a 5 am luat doi
la lecturi suplimentare, nu citisem poveştile date la lecturi în
afara clasei. Pentru că eram un elev ce promitea, profesoara de
limba română m-a luat acasă şi mi-a dat cărţi de citit pentru
vârsta mea. De atunci am citit continuu, fie că eram în tren, în
autobuz spre locul de muncă, acasă în pauză, oricând am avut
timp liber am citit. Timp de 45 de ani la fiecare salariu câştigat
am cumpărat cărţi. Astea au devenit hrana mea spirituală.
Pentru că în sat nu
aveam curent electric, electrificarea s-a efectuat în sat abia în
1963-1964, a fost întrodusă radioficarea , dintr-o dată viaţa s-a
schimbat, aveam acces la informaţie, erau destule emisiuni cu
caracter cultural, de departe cea mai importantă era „teatrul la
microfon”. Aici am făcut cunoştinţă cu marii dramaturgi români
şi străini. Priveam la difuzoare ca la marile minuni ale lumii.
Am avut noroc să am o mamă destupată la minte, în nopţile lungi
de iarnă mama lucra la războiul de ţesut şi asculta la difuzor
piesele de teatru, aşa am ajuns să mă îndrăgostesc de această
emisiune. Difuzoarele pe lângă emisiunile culturale aveau şi
foarte multe emisiuni de manipulare, de ideologizare a maselor. Prin
emisiunea „vorbeşte Moscova”, sau „ora Moscovei”, se arătau
măreţele realizări ale URSS-ului şi binefacerile muncii în comun
a pământului prin colhozuri şi solhozuri. De asemeni erau redate
la difuzor, încercările chiaburilor de a submina potenţialul
agricol al Ţării, prin ne declarea adevăratelor cantităţi de
cereale obţinute la ha. Pentru a slăbi puterea chiaburilor, ţăranilor
avuţi cu mult pământ şi unelte agricole, au fost înfiinţate
cotele. Din orice recoltă obţinută, ţăranul era nevoit să dea
statului o cotă parte, care nu era mică deloc, asta pe lângă
impozitul agricol. Îmi amintesc că bunicul meu avea un pogon de
vie, 0,5 ha., când culegeam strugurii, o căruţă, cu înălţătoare
la cutie, o umplea cu struguri şi o ducea la centrul de colectare.
Aici, struguri erau cântăriţi, verificate actele şi bifată
achitarea de obligaţie.
Oamenii se obişnuiseră
şi cu cotele, declarau că au pământ mai puţin pentru a scăpa de
obligaţia dărilor.
Prin 56-57 au apărut
întovărăşirile, puţini au fost cei care au acceptat să intre în
astfel de asociaţii agrare. Asta a fost o fază pregătitoare, urma
colectivizarea. Procesul colectivizării începuse, aşa cum am mai
scris, încă din '49, primul GAC a fost în Dobrogea, apoi au mai
luat fiinţă câte unul, era undeva la relanti activitatea de
colectivizare. După 1960 a început colectivizarea accelerată,
procesul colectivizării a fost subordonat generalului-maior Nicolae
Ceauşescu care, în decurs de 2 ani, a reuşit colectivizarea
întregii Ţări. Acest proces s-a făcut prin schinjuiri, arestări,
şantajări. Spre exemplu : tatăl meu avea serviciu, dar deţinea şi
1 ha de teren arabil, pentru că nu voia să se înscrie în
colectiv, era ameninţat cu pierderea serviciului. Sigur că 1ha. de
teren nu aducea venituri egale cu salariile tatei. Aşa că a fost
nevoit să semneze cererea de a înscrie pământul în GAC.
În 1962 Gh. Gh.-Dej a
declarat : „În Republica Populară Română socialismul a învins
la oraşe şi sate”. Principalele mijloace de producţie trecuseră
în mâinile clasei muncitoare, conform documentelor PMR.
În sate veniseră
instructori ai Partidului Muncitoresc Român, aceştia vegheau ca
sarcinile transmise de partid să fie întocmai duse la îndeplinire,
iar acolo unde existau sabotaje, ori delăsare, securitatea era cea
care impulsiona. Maşinile negre ale securităţii, noaptea, vizitau
pe cei vizaţi de instructori ca fiind duşmani ai poporului. Erau
ridicaţi de acasă şi duşi în beciurile securităţii, aici erau
prelucraţi zi şi noapte, unii ajungeau după ani de arest să fie
condamnaţi, alţii erau eliberaţi fără să fi fost condamnaţi.
Familiile aflau, despre locul în care se aflau cei arestaţi, după
mult timp. Tulburi erau acele vremuri, duşmanul de clasă era
indentificat de activiştii de partid în toţi aceia care se abăteau
de la indicaţiile partidului. Şi nu erau puţini, mulţi nu declarau
veniturile agricole şi piteau din recoltă, ăsta era un motiv de
arestare şi de declare a celui vinovat drept duşman al poporului.
Mulţumesc pentru poză : sanuuitam.blogspot.com
Va urma
Va urma
În anul în care m-am născut, primăvara a venit pe neaşteptate, era într-o zi de vineri pe la unu fără un sfert, tata împreună cu mama tocmai mâncau nişte prune afumate cu urme de orez, deodată, o rază de Soare pătrunde pe fereastră, tata s-a luminat la faţă şi a zis mamei : „femeie, am scăpat, nu mai murim de foame, a venit primăvara”! Aşa era atunci, urzicile, ştevia, ştirul, loboda, ceapa verde, hameiul, lăptucile, erau mâncăruri de bază.
RăspundețiȘtergereÎn acea perioadă ruşii erau stăpâni în Ţara
In toata expunerea ta ,m-am revazut pe mine...,la o dif de 3 ani ,exact asa s-au petrecut lucrurile cum foarte frumos le-ai povestit...Ce stiu FB.-cistii de azi ?,cum au trudit parintii si bunicii lor...!.
RăspundețiȘtergereFiind cu doi ani mai mic,am parcurs si eu acele etape si sigur am invatat mai multe decat in democratia de astazi. Respectul fata de oameni si de scoala il inveti daca esti educat in familie.Acum, nu toti, dar majoritatea nu dau importanta scolii si, cu atat mai putin, celor varstnici !
RăspundețiȘtergere