Nu putem vorbi de
religie şi de ban în acelaşi timp.
Trebuie făcută o
distincţie clară între religie şi valorile ei pe de o parte şi
slujbaşii aşezaţi în fruntea Bisericii pe de altă parte.
Biserica este comunitatea
creată de Iisus Hristos din oamenii care cred în învăţăturile Lui. Mântuitorul nu a
lăsat două religii creştine, ortodoxă şi catolică, ci una
singură şi indivizibilă, religia creştină. Puterea din ce în
ce mai mare, care a început să-i revină capilor bisericii, a făcut
ca 1000 de ani mai târziu de la apariţia ei, a religiei creştine, să fie împărţită
pe criterii politice şi de autocraţie, au făcut ca puterea laică
să primeze în faţa evlavie şi credinţei. Astfel, religia
creştină pe care Iisus Hristos şi Sf. Petru, primul episcop
al Romei, au lăsat-o moştenire, a ajuns să fie împărţită în
două mari religii creştine: ortodoxă, Biserica răsăriteană şi
catolică, Biserica apuseană. Diferenţele, au fost unele mai mult
inventate, decât de fond. Nu, numai că s-au despărţit, dar de
1000 de ani trăiesc ca două Biserici rivale, abia în ultimul timp
se vorbeşte de ecumenism. Chestiunea nu este simplă, este vorba de
putere, dacă la ortodocşi Biserica este autocefală în fiecare
Ţară ortodoxă, la catolici, există un singur conducător autocrat
spiritual, asupra tuturor catolicilor din întreaga lume.
Puterea şi banul sunt
lucruri peste care vor trebui să treacă capii celor două Biserici.
Aici nu este vorba neapărat de Papa de la Roma şi ceilalţi
Patriarhi creştini în frunte cu Bartolomeu al Constantinopolului,
este vorba de armatele de slujbaşi cocoţaţi pe bani mulţi în
fruntea diocezelor.
Religia creştină în
ansamblul ei este compromisă de însăşi împărţirea în
ortodoxă şi catolică, asemenea împărţire poate crea anumite
îndoieli, ori o credinţă trebuie să fie de nezdruncinat. Cele
două Biserici nu pot vorbi împotriva sectelor desprinse din sânul
lor, atâta timp cât ele ca exponente şi continuatoare declarate
ale dogmei creştine, nu pot ajunge la un numitor comun, după ce,
1000 de ani au suferit şi propăvăduit religia împreună.
Va putea vreodată Papa
de la Roma să lase a fi ştirbită din autoritatea sa asupra tuturor
catolicilor, inclusiv al ortodocşilor prin unificare? Dar patriarhii
Bisericilor creştine din ţările, acum, ortodoxe, vor dori
să-şi piardă puterea pentru a deveni simplii episcopi, ori
mitropoliţi ai ţărilor respective, subordonându-se Sfântului
Scaun? Grele întrebări, mai ales că prin aceasta ar pierde mari
sume de bani din salariile actuale. Până la urmă diferendele nu sunt
dogmatice, sunt de natură materială, diavolească, ţinând cont că
banul este ochiul dracului.
Există acum la Roma, un
Papă cu mare deschidere şi înţelegere, un Papă care, probabil îl
va întrece pe Papa Ioan Paul al II-lea, binecuvântă fie-i memoria! în felul de a participa la durerile omenirii. Nu ar trebui făcută
nici un fel de negociere, Iisus Hristos, prin Evangheliştii Săi, a
lăsat pentru a ne învăţa pe noi, păcătoşii, cele 4 Evanghelii,
aceste unice cărţi de îndreptare şi învăţătură.
Ideologii celor două
Biserici vor trebui să se aşeze la masa discuţiilor şi fără a
fi dogmatici, luând cuvintele ca atare, să găsească soluţiile cele mai bune pentru a fi îndreptată nedreptatea care avut loc în 1054 cand s-a produs Marea Schismă.
Şi pentru ca această
unificare să fie trainică şi fără disensiuni, capii Bisericii,
adică, mitropoliţi, episcopi, cardinali, oricum se vor numi să
depună jurământ de sărăcie. Astfel ei ar putea să redea
credibilitatea Biserici. Credibilitate care, la acest moment este pe
muchie de cuţit.
Nu înveşmântaţi în
aur ierarhii Biserici vor reuşi să aducă oamenii cu faţa spre
Biserică, ci fiind în odăjdii simple, aşa cum ne-a învăţat
Mântuitorul nostru. Izgonind neguţătorii din templu, Iisus ne-a
învăţat să punem credinţa mai presus de bani. Opulenţa
manifestată de mai marii Bisericilor Creştine, îndepărtează
creştinii de la adevărata credinţă. Omul e tentat să compare pe cel
ce îi predică cu trimisul Domnului ori predicatorul îmbrăcat în
veşminte aurite cu marile crucifixe de aur la gât, nu-şi găseşte
corespondent în visul creştinului. Măreţia trimisului lui
Dumnezeu a constat în puterea cuvântului şi a învăţături, nu a
aurului şi grandomaniei.
Învaţă-i Doamne pe
slujbaşii tăi să readune turma, de 1000 de ani o tot risipesc, din
cei mulţi au rămas puţini, din cei puţini au rămas şi mai
puţini. Înmulţeşte-i tu, Doamne! Amin!
Măreţia trimisului lui Dumnezeu, a constat în puterea cuvântului şi a învăţături, nu a aurului şi grandomaniei.
RăspundețiȘtergereUn „ univers imaginar”Biserica infiintata pentru a cultiva morala,se angajeaza adeseori in politica si in patimile omenesti.De-a-lungul sutelor sau chiar miilor de ani nici o „institutie” din lume nu a provocat razboaie mai sangeroase si mai distructive ca BISERICA!!
RăspundețiȘtergereToata lumea recunoaste ca in loc de adaposturi manastiresti,unde se fac lagamintecatre Dumnezeude a trai pe spinarea altuiasi de a fi nefolositor,trebuie sa se intemeieze aziluri pentru batranii ce nu mai pot munci.(Essai sur les moeurs!)
RăspundețiȘtergere