Pe faceebok şi nu numai,
se discută mult şi steril despre necesitatea unei monarhii
constituţionale, ca singur mijloc de eradicare a corupţiei şi a
dezvoltării economice a României. În câteva articole am combătut
aceste idei, considerând că oricum ar fi, tot politicienii conduc
Ţara.
Doamna Păun Maria
Liliana, fără a insista prea mult în susţinerea idei de monarhie
constituţională, a reuşit să mă determine să analizez această
posibilitate. Vreau să spun de la început că nu pledez pentru o
anume dinastie.
Din 1990 şi până în
2004 colaborarea dintre Preşedinte şi Primul Ministru a fost în
linii mari bună, sigur au existat frecuşuri, dar fără să facă
deliciul presei şi să dea o notă de barbarism politic
După alegerile din 2004,
odată cu venirea la putere a Preşedintelui Traian Băsescu, om cu o
personalitate puternică şi caracter îndoielnic, fricţiunile
dintre Preşedinte şi Premier au atins cote alarmante. Premierul
vorbea de măsurile ce trebuie luate pentru Ţară, Preşedintele le
demonta considerându-le dăunătoare . Perceperea noastră ca stat
în afara graniţelor a fost de Ţară neguvernată, sau prost
guvernată, atâta timp cât semnalele transmise de către Preşedinte
şi Prim Ministru erau întodeauna contradictorii. Cu o pauză pe
vremea guvernării Boc , când de fapt Băsescu conducea din umbră
tot ( guvern, servicii , parlament, justiţie), a fost linişte şi
bună colaborare între instituţii şi asta pentru că Premierul de
atunci a cedat frâiele executivului în mâna Preşedintelui. Cearta
dintre Preşedinte şi Premier s-a acutizat pe vremea lui Băsescu
Preşedinte, Ponta Prim Ministru. Pur şi simplu fiecare discuta de o
altă Ţară, deşi sunt limitate posibilităţile de amestec ale
Preşedintelui în problemele executivului, orice măsură era luată
de guvern era pusă la zid de preşedinte. Orice lege era adoptată
de Parlament ulterior era respinsă sau contestată la Curtea Constituţională
de către Preşedinte. Toate acestea erau făcute numai pentru a da
bine la electorat, pentru a arăta cine-i şeful, nicidecum din
raţionamente de bun simţ, era un politicianism dus până la
deşănţare. O politică făcută între două behăieli.
Nu necesitatea de a se
găsi cele mai bune soluţii pentru scoaterea României din drumul,
aproape fără întoarcere, care duce spre prăpastia ce poate
falimenta economia aproape muribundă a României, îi mâna pe
aceşti oameni în lupta lor sterilă, ci posibilitatea de a câştiga
puncte în faţa electoratului, pozând fiecare în salvator, sau
arătându-le oamenilor necăjiţi, care aşteaptă ca aceea pe care
ei i-a ales să facă o minune pentru salvarea Ţării, „vedeţi
cum mă iau de el şi cum îl fac ca pe o albie de porci, eu ştiu,
eu înţeleg, eu Băsescu sunt salvatorul vostru”.
M-am aşteptat ca odată
cu alegerea noului Preşedinte K. W. Iohannis lucrurile să intre pe
făgaşul normal, starea conflictuală dintre Palatele Cotroceni şi
Palatul Victoria, sediul celor doi reprezentanţi ai executivului
Ţării, să înceteze. A fost o simplă dorinţă, din ce în ce se
dovedeşte că noul Preşedinte are înclinaţii dictatoriale pe
linie executivă şi de turist ahtiat după locurile exotice pe linie
familială. Dorinţa expresă a lui Iohannis de a avea propriul
guvern, propriul Parlament şi propria Ţară, iese din toate
prevederile constituţionale. Cheltuielile făcute de către
administraţia prezidenţială sunt uriaşe. Toată această
întrecere dintre Preşedinte şi Prim Ministru, dintre Preşedinte,
Parlament şi celelalte instituţii ale statului sunt numai pentru a
câştiga voturile cetăţenilor, existând todeauna o campanie
electorală şi de aici imposibilitatea ca Ţara să fie condusă în
folosul cetăţenilor. Din tot acest circ bun pentru media, câştigă
oculta străină, ei având interese în destabilizarea politică şi
economică a Ţării.
Văd ca o posibilitate de
a ieşi din acest perpetuu conflict dintre Preşedinte şi Premier,
monarhia constituţională.
Regele nu va fi deasupra
legilor, ci integrat lor, iar dacă se întâmplă ca regele să
încalce Constituţia ( chiar şi regele e om, deci supus greşelii),
să poată exista Instituţia abdicării, aşa cum la Preşedinte
există Instituţia Suspendării, ulterior a demiterii. Sigur
amănuntele pot fi discutate de constituţionalişti, Parlament, etc.
Regele nu va fi în
conflict deschis cu Primul Ministru din simplul motiv că monarhul nu
este membru de partid şi nu participă în campania electorală.
Întreţinerea unei curţi
regale nu este mai costisitoare decât întreţinerea casei
prezidenţiale a lui Iohannis.
Candidatul pentru funcţia
de prim ministru să fie ales de către partidul, sau alianţa
politică ce deţine majoritatea configurată în Parlament, regele
având numai rolul formal de al desemna drept candidat, fără a se
putea opune. Singurul for care poate aproba, sau demite un guvern,
rămâne Parlamentul. Monarhul ia act de decizia Parlamentului, fie
pentru a semna decretul de investitură a guvernului, fie ia act de
demiterea guvernului prin Moţiune de Cenzură.
Regele nu va avea voie să
colaboreze cu partidele politice decât în cadrul instituţional.
Campaniile electorale
pentru alegerea Preşedintelui nu vor mai exista, în acest fel
guvernul nu va mai trebui să ia anumite hotărâri cu iz electoral,
în an electoral prezidenţial.Deasemeni de loc de neglijat, sunt şi
banii economisiţi prin anularea scrutinurilor prezidenţiale.
Nici monarhia
constituţională nu va fi forma de organizare ideală, dar cred că
se va dovedi mai eficientă decât forma actuală de conducere , care
de departe este un dezastru.
Probabil că se vor
polariza şi în jurul curţii regale găşti de pupincurişti,
fripturişti şi profitori. Prin monarhie Ţara nu va scăpa de
eventualii Dinu Păturică, dar este foarte probabil ca, poliţia,
procuratura şi justiţia să devină independente, în acest fel
corupţia ar putea fi controlată, chiar dacă nu va putea fi
eradicată.
Cine ar putea fi viitorul
rege, nu ştiu, nici dacă va fi femeie sau bărbat. Istoria a
demonstrat de-a lungul timpului că femeile pot fi adevăraţi
„Bărbaţi de Stat”, iar „Bărbaţii de Stat” din rândul
masculilor să fie nişte inşii fără ouă şi sânge în
instalaţie. Exemplul elocvent, Premierul Poloniei o femeie mare
Bărbat de Stat. Consider că şi Regina Marii Britanii este o femeie
care va intra pe uşa din faţă în istorie. Acest articol va
produce animozităţi, atât din partea republicanilor, dar şi din
partea monarhiştilor. Îi rog pe toţi să ia act de faptul că este
un simplu articol care analizează după puterile mele nişte
situaţii de fapt
Văd ca o posibilitate de a ieşi din acest perpetuu conflict dintre Preşedinte şi Premier, monarhia constituţională.
RăspundețiȘtergereRegele nu va fi deasupra legilor, ci integrat lor, iar dacă se întâmplă ca regele să încalce Constituţia ( chiar şi regele e om, deci supus greşelii), să poată exista Instituţia abdicării, aşa cum la Preşedinte există Instituţia Suspen